Huomasin jokin aika sitten, että ns. virallisempi taiteilijaurani käynnistyi 10 vuotta sitten,
kun pidin ensimmäisen taidenäyttelyni vuonna 2006 Korjaamon Baarissa Helsingissä.
Kantavana teemana kokonaisuudessa oli katutaiteen tila sen aikaisessa
Suomessa, jossa siihen aikaan vallitsi nollatoleranssi, eli Stop Töhryille-
projekti. Katutaide kaikissa muodoissaan oli kielletty. Graffitit, tarrat, julisteet, kaikki.
Itse työskentelin siihen aikaan Rajavartiolaitoksella valtion virassa.
Tyytymättömyys siihen duuniin ja sen kautta vaikuttamiseen oli jo alkanut vaikuttaa ja
olin päättänyt panostaa asioihin joista nautin, joiden tekeminen on kivaa. Miettiessäni
mikä olikaan ollut mukavinta elämässäni, oli vastaus graffiti ja piirtäminen.
Aloin jälleen panostaa niihin.
Jostain silmiini osui taidekilpailun mainos.
Taidekeskus Salmelan Nuorten Kuvataidekilpailu on tarkoitettu 24-37-
vuotiaille taiteilijoille ja otin siitä porkkanan itselleni. Toteuttaisin nipullisen
"taideteoksia", joiden kautta ottaisin kantaa kriminalisoituun katutaiteen tilaan
Suomessa. En ollut koskaan koettanut maalata öljyväreillä enkä akryyleilla,
spraymaalaaminenkin oli hyvin satunnaista, tyyliin kerran vuodessa jotain pientä.
Mutta nyt oli syytä kokeilla synnyttää jotain mitä en ollut aiemmin tehnyt.
Lähdin kiertämään purkutaloja, joissa olin fotaillut muiden maalaamia graffiteja
ja vähän itsekin fiilistellyt kannun varressa. Matkaan tarttui mm.verkkoaitaa,
kattoluukun kansi, murentuneita tiiliä , ikkunankarmeja sekä palasia väliseinistä.
Väkersin duuneja taloyhtiön askarteluhuoneessa sekä lapsuudenkodissani,
tunnelmoiden vanhassa huoneessani maalaten siveltimellä puulevyjä.
Lähetin kuvat valmistuneista teoksista kisan tuomaristolle ja sain rukkaset.
Päätin silti pitää niistä näyttelyn, ettei turhaan tullut tehtyä. En ollut aiemmin
pitänyt näyttelyä, eli en tiennyt kuinka se pitää toteuttaa. Ripustin duunit
Korjaamon Baariin, mutten hinnoitellut niitä, koska en edes ajatellut että
kukaan niitä ostaisi. Halusin vain saada ajatukseni duunien kautta esiin,
jos ne jollain tavalla graffitipolitiikkaan vaikuttaisivat.
Äiti taisi neuvoa, että lehdistötiedote täytyy julkaista ja joku kuva siinä ohessa.
Kirjoitin tekstin huolistani ja liitin Töhry-kuvan mukaan. Simppeli sapluunaduuni,
jolla kyseenalaistin yksinkertaisesti "töhry"-sanan merkitystä.
Tiedote kuului näin:
"KATUTAITEELLE TYÖRAUHA! (taide ei ole rikos)"
HENDE Korjaamon Baarissa 01.09.-30.09.2006
Ripustan Kulttuuritehdas Korjaamon Baarin seinille syyskuun ajaksi kannanottoni katutaiteiden puolesta. Koetan töilläni nostaa graffitin sekä muun katutaiteen ympärillä käytävää keskustelua, jota toistaiseksi on käyty suljettujen ovien takana sekä lehtien mielipidepalstoilla.
Hiphop- kulttuuri on ollut maassamme jo 80- luvun puolivälistä asti ja sinä aikana kiinnostus kulttuuriamme kohtaan on edennyt ristiriitaisesti ja graffiti on kriminalisoitu. Tänä aikana me monet lökäpöksyiset hopparit olemme kuitenkin varttuneet aikuisiksi ja nyt yhdyn siihen rintamaan jotka asiaa ovat nostaneet esille omilla keinoillaan. Musiikillisesti mm. rap-artistit Asa sekä Steen 1 ovat puolustaneet maalareita biiseissään sekä Paavo Arhinmäki virallisemmin kaupunginvaltuuston kautta. Helsingin kaupungin ajama nollatoleranssi ja "Stop töhryille-projekti" ovat edenneet siihen pisteeseen, että koska en osaa räpätä enkä politikoida, toivon että työni tuovat ajateltavaa sekä asenneremonttia kulttuuriamme kohtaan.
Asennemuutosta kaivataan, sillä maailmalla graffiti on hyväksytty taidemuoto ja monissa maissa vähintäänkin osittain laillista. Barcelona, Pariisi ja Berliini ovat euroopan kärkikaupunkeja monella saralla eikä kaupungeissa voi kulkea törmäämättä mitä makoisimpiin stencileihin, graffiteihin tai tarroihinkaan. Esikuvat Yhdysvalloissa sekä euroopassa ovat tunnustettuja artisteja (esim. Banksy (U.K.) ja SEEN (U.S.A.). Suomessa nämä taiteilijat passitettaisiin vankilaan, kun taas oikeat rikolliset selviävät rahakorvauksilla ja ehdollisilla.
Töissäni tuon esille edellämainittuja seikkoja sekä paljon muuta. Materiaaleina mm. spraymaalia, liisteriä, kipsiä, verkkoaitaa sekä tiilimurskaa. Kaikissa töissä on myös käytetty hylätyistä rakennuksista keräämiäni materiaaleja ja se näkyy töissä. Tämä siksi että myös purettavaan kiinteistöön maalatusta graffitista joutuu syytteeseen sekä korvaamaan vahingot.
Vantaalla 13.08.2006
-Hende-
Tiedote johti siihen, että kaksi toimittajaa kiinnostui aiheesta ja annoin haastattelut.
Oikeaa nimeäni en halunnut tuolloin antaa, koska valtion virkamiehenä
Oikeaa nimeäni en halunnut tuolloin antaa, koska valtion virkamiehenä
olisin varmasti joutunut asiasta vaikeuksiin työpaikallani. Samasta syystä
lehtikuvasta ei meikäläistä pitäisi tunnistaa, ellei asiasta tiedä.
lehtikuvasta ei meikäläistä pitäisi tunnistaa, ellei asiasta tiedä.
Näyttelytilaan tein pienen tiedotteen, jonka asetin vieraskirjan viereen.
Sen teksti meni seuraavasti:
***
Osallistuin Taidekeskus Salmelan nuorten taiteilijoiden kuvataidekilpailuun. Kilpailuun osallistui 600 taiteilijaa ja 19 valittiin. En ollut valittujen joukossa.
Töissä teemana on graffiti, joka valitettavasti taidemuotona kärsii Suomessa aliarvostuksesta. Muualla maailmassa katutaiteet on jo hyväksytympi taidemuoto.
Suomessa hyväksytään taiteilijaksi, jos seisoo gallerian nurkassa alasti ämpäri toisessa jalassa, mutta jos teet taiteesi spraymaalilla hylättyyn, purettavaan tehtaaseen - olet rikollinen. Kilpailutöillä pyrin nostamaan katutaiteiden asemaa ja antamaan panokseni hiphop -kulttuurille luvallisin keinoin.
***
Mitä tulee "taideteosten" työn jälkeen, on se melko rupista. Osittain tahallaan,
mutta osittain myös johtuen taidon puutteesta ja ruostuneista kyvyistä. Töissä tärkeintä
oli silti sanoma, jota halusin välittää ja herättää katsojat pohtimaan tilanteen
järjettömyyttä. Lopulliset duunit näet tästä, joiden alla myös Salmelaan lähetetyt
rautalangasta väännetyt selitteet teosten sisällöstä.
mutta osittain myös johtuen taidon puutteesta ja ruostuneista kyvyistä. Töissä tärkeintä
oli silti sanoma, jota halusin välittää ja herättää katsojat pohtimaan tilanteen
järjettömyyttä. Lopulliset duunit näet tästä, joiden alla myös Salmelaan lähetetyt
rautalangasta väännetyt selitteet teosten sisällöstä.
"Miksi?"
Kuvaa tilannetta Suomessa graffitin suhteen.Tässä
työssä maalari on maalannut purettavaa taloa jonka ikkunat on kovalevyillä ja
ruuveilla peitetty. Kun maalari jää kiinni verekseltään, hänet raudoitetaan
vartiointiliikken toimesta ja poliisipartio tulee kuljettamaan hänet putkaan. Sitten
kuulustellaan ja tehdään mahdollisesti kotietsintöjä.Tapauskohtaisesti voidaan
pitää tutkintavankeudessa ja aikoinaan käräjöidään. Tuomion tullessa joutuu vankilaan
ja maksamaan korvauksia monta vuotta. Ei ole harvinaista että esim. koko
alikulkutunnelin putsauksen maksaa yksi henkilö, vaikka olisi maalannut vain
yhden graffitin.
koko: 61 x 51 cm
"DOOM"
Versioi legendaarisen Yhdysvaltalaisen SEEN:in junan
kylkeen maalaamaa "Hand Of Doom" - maalausta jonka jokainen
graffitimaalari on nähnyt Martha Cooperin kirjassa "Subway Art".
Minun versiossani katsoja näkee ikäänkuin autiotalon kellarin verkotetusta
mutta ajan saatossa rapistuneesta ikkunasta ulos hautausmaalle, jossa Helsingin kaupungin pyöveli ( "stop töhryille"-projekti ) odottaa että pääsee
käymään seuraavan kohteen kimppuun. Viereiset hautakivet kuvaavat jo purettuja
gallerioita (mm. tehdasrakennuksia ja vedenpuhdistamoita) sekä Pasilan
ratapihan tunnelia (Pasilan Galleria) joka nykyään hiekkapuhalletaan (=
buffataan) aina uusien maalausten ilmestyttyä.
koko: 77 x 58 cm
"Equal"
Vertaa katutaiteilijoita tiilimurskaan.
Yksittäiset tiilenpalaset muodostavat tiiviisti
pakattuna tiukan muurin, joka
kestää vuositolkulla säätilan vaihtelut ja muut koitokset.
Samalla tavalla graffitin
johdolla yksittäiset katutaiteilijat muodostavat oman
kulttuurinsa joka
vahvistuu vaikeuksista ja yhteiskunnan vastustuksesta
huolimatta.
Toivottavasti tulevaisuudessa ymmärretään, että katutaide on
samanarvoista kuin
muutkin kuvataiteet ja myös graffiti hyväksytään ihan
viralliseksi taiteeksi gallerioihin.
koko: 58 x 53 cm
"Kumpi on rikos?"
Konkretisoi kysymyksen akselille murtovaras vs.
graffitimaalari. Kuinka
paljon kohdistetaan voimavaroja
arkipäiväistyneisiin pikkurikoksiin; kellarimurtoihin,
autovarkauksiin, yms. rikoksiin
jotka vakuutusyhtiöt korvaavat ja joita poliisille kertyy
päivittäin
suuret määrät, selviämisprosentin ollessa kovin pieni. Kun taas graffiteja
vastaan kohdennetaan vartiointifirmoja, puhdistusfirmoja ja poliisi sekä
otetaan lukuun
oikeuslaitoksen kuormitus. Mikä onkaan lopulta rikollisuutta ja mikä
taidetta?
"Vankeutta 1v 5kk"
Kertoo myös maalareille koituvien seuraamusten
ankaruudesta. Graffitimaalarit
saavat vankeutta nykypäivänä saman verran
kuin pedofiilit. Millä perusteella henkilö,
joka suihkuttaa maalia julkiseen pintaan ja monien mielestä kaunistaa teollaan
ympäristöä, saa saman verran
vankeutta kuin se henkilö, joka tuhoaa nuoren
puolustuskyvyttömän ihmisen elämää
koko loppuelämän ajaksi? Tuomiot perustuvat
tosi tapauksiin. (Tunnelin päässä
oleva hopeinen "RMK"- teksti viittaa paljon julkisuutta
saaneeseen Riihimäen ratapihalla maalattujen junamaalareiden oikeudenkäyntiin,
missä vielä tuomiot jakamatta käsittelyn ollessa kesken.)
koko:
90 x 88 cm
"Stop The Buff"
Tiivistää vertauskuvallisesti taistelun graffitimaalareiden
ja vartiointiliikkeiden
välillä. Erityisesti FPS- vartiointifirma johtajansa
Petri Lokan
johdolla käy aggressiivisesti maalareita ja juliste-
sekä tarraliimaajia vastaan taistelua. Maalarit puolestaan kohdistavat maalaustensa
oheisteksteissä vihaansa juuri Lokkaa kohtaan erilaisin uhkauksin tyyliin:
" Lokka istu miekkaan" jne.
koko: 40 x 64 cm
"Kuvataiteilija"
On kannanottoni julistetaidetta ja sapluunamaalausta
kohtaan. Molemmat ovat graffitin sukulaisia mutta varsinkin euroopassa kovassa
kurssissa katutaiteen lajeina. Suomessa myös julistetaiteilijoita on tuomittu
vankeuteen, vaikka töitä voisi verrata kadunvarsimainoksiin jotka myös
liisteröidään puhelintolppiin ja sähkökaappeihin. Kuvassa kysyn pitääkö
taiteilijalla välttämättä olla baskeri, haalarit ja Salvador Dali- viikset että
otetaan vakavasti, vai voiko myös lököttävissä farkuissa ja lippalakki päässä
kulkeva wraitteri olla taiteilija?
koko:
100 x 100 cm
"Maalaustyömaa"
Esittää toiveen että katutaiteilija saisi tehdä
taidettaan ilman pelkoa ylisuurista tuomioista ja rikosrekisteristä.
Katutaiteilijan oivallus tai viesti parhaimmillaan tekee ympäristöstään
viihdyttävämmän, tai ainakin katsojan hyvälle tuulelle.
Näyttelyn markkinointi hoitui "julisteilla". Juliste lainausmerkeissä siksi, että kovin
kotikutoisia nekin oli. Askartelin pohjan leikkaa-liimaa-menetelmällä yllä olevan
Alepa-ripatun logoni oheen ja tulostin Rajavartiolaitoksen värikopiokoneella
niitä muutaman kymmenen kappaletta, jotka teippailin sähkökaappeihin ja kohderyhmään soveltuvien liikkeiden tuulikaappeihin Helsingin ydinkeskustassa.
Graffitigenrestä en tuntenut oikeastaan ketään, koska niistä asioista ei juurikaan puhuttu ulkopuolisille. Näyttelyni "avajaisissa" oli paikalla vain vaimo ja kourallinen
kavereita. Koko näyttelystä en itse tajunnut ottaa edes kuvia, onneksi mutsi räpsäisi
yhden poiketessaan myöhemmin näyttelyä katsomassa. Kuvassa mukana myös
paras ja tärkein taideteokseni koskaan, Eemil 6vee.
Näyttelyn jälkeen hyshys meininki graffitigenressä jatkui, mutta netin kautta aloin
saada kontakteja muihin alan toimijoihin ja asiat eteni. Kaksi vuotta näyttelyn jälkeen
Stop Töhryille-projekti täytti 10 vuotta 16.9.2008, jonka kunniaksi Helsingin virkamiehet
juhlivat Finlandiatalolla suljetuin ovin. Kivenheiton päässä juhli heidän
kohderyhmänsä:graffitimaalarit ja muut katutaiteilijat ystävineen Töhryfestissä.
Puhujana oli myös kaupunginvaltuutettu Paavo Arhinmäki, joka ei muuten
päässyt sisään sinne Finlandiatalon juhliin, ilmeisesti vahvasta graffitimyönteisestä
vakaumuksestaan graffitiin ja kriittisyydestään kaupungin yhteistyökumppania,
FPS -vartiointiliikettä kohtaan. Näissä bileissä oli kuitenkin varmasti parempi
tunnelma. Lukuisat muusikot esiintyivät myös juhlassa ja omalta osaltani itsekin
tuin tapahtumaa välillisesti, lahjoittamalla muutaman I hate FPS -paidan Asalle,
jotka maestro heitteli yleisöön biisiensä aikana.
Esiintyjien jälkeen alkoi marssi läpi kaupungin, joka alkoi hyvin mutta loppui
monen kohdalla ikävästi. Kaikilla juhlijoilla ja sinihaalareilla ei pysynyt mopo käsissä,
vaan seuraavina päivinä uutisoitiin molemminpuolisista ylilyönneistä.
Festistä on olemassa monenlaista videomateriaalia, mutta parhaiten sisältö ja asia
välittyy Otaniemi Underground Broadcasting Systemin hienossa videoraportissa
Hauska yksityiskohta videossa on juna, joka kulkee tapahtuman ohitse,
nykyistä Baanaa pitkin. Se symboloi hienosti, kuinka kotimainen katutaide on
8 vuoden aikana puskenut määrätietoisesti ja väistämättä eteenpäin.
Yllätyin myös huomattuani lopputeksteistä tekijöistä yhden
nimeksi Anna Miettinen. Hän vaikuttaa edelleen vahvasti taiteen ja kulttuurin parissa,
olemme sattumalta luokkakavereita Metropolian Kulttuurituotannon linjalta.
Mahtava tyyppi, joka myös haluaa muuttaa maailmaa mitä moninaisimmin keinoin,
eikä arkaile laittaa itseään peliin, kävi miten kävi, kuten rampilla 2015.
Ja entäs skenen tila ja sen eteneminen? Stop Töhryille lakkautettiin.
Vajaa vuosi Töhryfestin jälkeen, 16.5.2009 Helsingin Suvilahteen aukesi
luvallinen graffitiseinä!! Olin paikalla ja onnellinen, ihailin ja ihmettelin. Onneksi
historiallisesta päivästä on myös todistusaineistoa, sillä pitkän ja kivisen päivätyön
graffititaiteen eteen tehnyt kollegani, Jouni Väänänen bloggasi avajaisista
heti saman päivän aikana ja postaus sisältää upeita tilannekuvia paikanpäältä:
Foto: Jouni Väänänen/ Muotoa Etsimässä-blogi |
Vielä saman vuoden elokuussa myös kotikaupunkiini Riihimäelle avattiin lupaseinä,
jonka synnytyksessä sain kunnian olla mukana. Kun se tapahtui, kuvailin fiiliksiäni
paikallislehti Aamupostin haastattelussa: "Luvallisen maalausseinän saaminen
Riksuun on itselleni yhtä suuri asia, kuin ihmisen meneminen avaruuteen."
Ja kun bileet on hyvät ja tehdään historiaa, on meininki vielä mukavampi, jos mukaan
saman asian parissa puskevia kavereita. Kutsuin mukaan ison nipun taiteilijoita,
joista puolet oli paikallisia konkareita ja puolet olin oppinut muutamassa
vuodessa tuntemaan pääkaupunkiseudun alueelta.
Joukossa olivat myös graffitin puolesta taistelleet Psyke ja Paavo.
No mitäs niille mun "taideteoksille" kävi?
Osan heitin roskiin, joitain lahjoitin eteenpäin ja jokunen on tallessa.
Eniten iloa on ollut kovalevystä ja lattialistasta väkerretystä liikennemerkistä,
joka on päässyt näkemään läheltä useita luvallisia graffitiprojekteja. Nimittäin
Riksun seinän iloisissa jälkimainingeissa perustettiin myös Funk On ry,
jonka nimissä saimme olla mukana auttamassa monessa kaupungissa
luvallisten graffitiseinien syntyä ja kiersimme useissa yleisötapahtumissa
maalaamassa, kuten vuonna 2010 Lahden Summer Up-festivaalilla.
Tällä hetkellä, vuonna 2016 katutaidetilanne on parempi kuin koskaan ja ikinä!
Erilaisia graffiti- ja katutaideyhdistyksiä ja ryhmiä vaikuttaa monessa kaupungissa
mahdollistaen luvallisia seinäpintoja, hienoja työpajatapahtumia ja myös yhä
enemmän isoja seinäpintoja alati kehittyville graffititaiteilijoille, myös
kansainvälisesti molempiin suuntiin.
* Helsingissä tietysti se pitkäikäisin ja esikuvallisin, eli Supafly, jonka historia
ulottuu vuoteen 1994 ja sen synty on varsin kiinnostavaa luettavaa
*Helsinki-Riihimäki välillä Funk On ry pitää päämajaansa Hyvinkäällä.
*Kuopion ympäristössä vaikuttaa vahvasti Urbaani ry
*Oulusta käsin ahkerasti operoi Oulun Katutaide
* Turun Taidekolmiot säätää jatkuvasti pieniä ja isoja luvallisia seiniä
*Pääkaupunkiseudulla vaikuttaa vahvasti myös Graffitin SM-kisat takaisin
tuonut ja Upea16 katutaidefestivaalin luonut Päävärit ry
*Vantaalla Street Art Vantaa edustaa katutaidetta pääasiassa siveltimen ja
telan voimin, mutta myös spraymaalilla ajoittain.
*Tilaustöitä maalaavia taiteilijoita ja ryhmiä löytyy myös, joista esimerkkinä
Raw Deal, eri kaupungeista tulevien 10 wraitterin kollektiivi
foto: Antti Salminen/ Supafly |
Mukava nähdä myös, kuinka 10 vuoden aikana kannanottoni liikennemerkistä
on käytännössä toteutunut ja graffitia voi maalata ilman virkavallan uhkaa.
Graffitia gallerioiden puolella edistää tai leipäänsä tienaa jo monta ammatikseen
maalaavaa töhrijää, joista muutaman mainitakseni kannattaa tsekata taiteilijasivut
Heidän lisäkseen on suuri joukko ammattimaisesti maalaavia
wraittereita, joista osa maalaa päivätöidensä ohessa ja osa reissaa pitkin maailmaa
huppu silmillä ja maalireppu selässä graffitihistorian perinteiden mukaisesti,
kuten EGS, Suomen kansainvälisesti tunnetuin graffititaiteilija.
Ja mitä kansainvälisyyteen & Suomen graffitihistoriaan tulee,
nostan lippistäni joka kerta, kun joku mainitsee Sami Mäkelän nimen.
Jos et tiedä, ota selvää.
Todella ilahduttavaa on myös ollut nähdä, kuinka seinämaalareita ei voi
kategorioida enää yhteen muottiin. Monipuolistuneessa genressä mukana
Oma soolotoimintani Hendenvaara suuntautuu sinne mistä kysytään, tilaustöissä
tai graffitiopettajana päiväkodeista korkeakouluihin, lisäksi olen myös mukana
kiertämässä kouluja TeamHaloo sekä Break The Fight -organisaatioissa.
Mikä parasta, aktiivisten toimijoiden genre on kaikesta huolimatta melko pieni ja
yhteistyö eri organisaatioiden välillä on hyvinkin yleistä ja joustavaa. Mutta vaikka
tilanne voi kuulostaakin kovin ruusuiselta, kannattaa myös muistaa että ruusuissakin
on piikkinsä eikä ilmaiseksi ole saatu mitään. Vuosien aikana on moni maksanut
tuhansien eurojen vahingonkorvauksia, ravannut kuulusteluissa ja menettänyt
työpaikkoja maalaamisensa takia. Tappiopuolella on myös iso liuta kaveruuksia ja
parisuhteita, joita on paukkunut graffiti-intohimon takia monellakin kollegalla.
Kantapäihin kolahtelee edelleen ajoittain, silti matka jatkuu ja
sinnikkyys kannattaa aina.
Siitä esimerkkinä olkoon lopuksi yhdessä Suomen Bboyliiton kanssa järjestetty,
hip hopin perinteitä kunnioittanut Helsinki Graffiti Battle -graffititaidekilpailu
nykyisin jo puretuilla Kalasataman luvallisilla graffitiseinillä sumuisena syyspäivänä.
Videon virkkasi Supafly-organisaatio hyvässä YYA-hengessä.
Kun kirjoitit noista linnatuomioista, niin olisi rehellisyyden nimissä hyvä mainita, että käsittääkseni kaikilla suomessa graffiteista lusineilla on myös muita meriittejä poliisin rekistereissä, kuten huumeita ja varkauksia. Joskus ajat sitten joku bommari joutui sen takia linnaan, ettei soveltunut yhdyskuntapalveluun (ilmeisesti päihdeongelmansa takia) kKyllä maalaajissakin liian moni on ryssinyt asioitaan ihan itse, eikä kaikesta voi syyttää yhteiskuntaa. Jos tekemisen määrää katsotaan, niin ihan muiden pitäisi olla linnassa, kuin jotka tähän mennessä ovat olleet. Kaikki eivät sekoile kallion kaduilla, vaan maailmaa löytyy myös muualta, missä ei ole kovinkaan tiukkaa vartiointia.
VastaaPoistaKiitos Matti kommentista.Omalta kokemuspohjalta voin sanoa vain, että itse en ole lusinut enkä maksanut korvauksia koskaan. Juostu on ja ojassa maattu, mutta on sukuvikana nopeat jalat ja pelisilmä toimii. Tunnen kuitenkin monia henkilöitä jotka ovat maksaneet ja lusineet. Varsinkin StopTöhryille aikaan tuomiot oli hyvinkin kyseenalaisia ja tulkinnanvaraisia. Monta nuorta ihmismieltä on mennyt pilalle, mutta moni myös selvinnyt. Tästä aiheesta ei kovin faktapohjaista tietoa ole saatavilla, koska katkeruus ja häpeä. Se, että onko mukana ollut muuta rikollisuutta, on varmasti tapauskohtaista, ei automaattisesti aina, mutta varmasti joskus. Valitettavan yleinen harhakäsitys kuitenkin on, että kovin moni graffitimaalari olisi huume & varkaus-osastoa. Seassa on toki niitäkin, jotka sekoittaa nuppinsa ties millä ja hankkii maalinsa ties mistä ja suihkivat ties minne ties mitä. Mutta sen tietää miten siinä ennepitkää käy. Hyvin moni myös etenkin nykypäivänä on perheellisiä, työssäkäyviä tasapainoisia aikuisia jotka nauttivat vaan isolle pinnalle maalaamisesta. Seassa on toki sitä "kurvindena"-osastoakin, mutta onneksi yhä vähenevissä määrin. Ikävintä tässä koko "päihde-maalaus-vankila" aiheessa on omasta mielestäni se, että aina tulee uusi sukupolvi nuoria, jotka haluavat kuulua johonkin, eivätkä saa kannustavaa huomiota ympäristöltään / kotoaan. Siinä vaiheessa se ostarin pullo-pilleri-rinki voi alkaa kiinnostaa ja niissä piireissä se spraymaali on vain oheisharraste päänsekoittamisen ajanvietteenä. Monipuolinen työpajatoiminta esim. ohjatusti ja luvallisesti purettavissa taloissa on hyvä lääke siihen touhuun. Kaiken aikaa kasvava toimintamalli ja hyvä niin.
VastaaPoistamolemmilta niin niin hyvät kommentit :)
VastaaPoistaKiitos Jesse, ihan hyvinhän tämä 2016 vuosi meni. Toivotaan seuraavasta vielä parempaa noissa asioissa, nyt kun ollaan saatu se apina selästä, niinkuin kiekkopiireissä sanotaan.
Poista