maanantai 30. tammikuuta 2017

Väinämöistä sämplättynä

Kulttuurissa on kautta aikain tehty versioita toisten taiteilijoiden teoksista.
Käännösiskelmät on merkittävä osa kotimaista musiikkihistoriaa ja hip hop-
kulttuurissa sämpläys (eli musiikkikappaleen jonkin osan kierrätys osana
uutta teosta) on myös aiemmin ollut hyvin yleistä, kunnes käytäntö mutkistui
tekijänoikeusoikeudenkäyntien myötä. Nykyisinkin sämpläystä tapahtuu, mutta
usein neuvottelun kautta. Muusikkojen liitto ohjeistaa nettisivuillaan
 sämpläyksen reunaehtoja. Toinen termi aiheeseen liittyen on plagiointi ,
eli olemassaolevan teoksen käyttäminen luvatta ja esim. omana tuotantonaan.

Kuvataiteen puolella tapahtuu myös sekä sämpläystä että plagiointia.
 Juuri hiljattain ilmestyi kirja taideväärennöksistä Suomessa, 
jossa taidekauppias kertoo suuren väärennösvyyhdin taustat ja seuraukset.
Hyvin kiinnostava kokonaisuus nykypäivänä, ikivanhassa rikollisuuden lajissa.
Kuvataiteessa sämpläys näkyy vaikkapa tunnettujen sarjakuvahahmojen
versiointeina osana uutta teosta. 

Parhaillaan Helsingissä puretaan Kannelmäen vanhaa ostoskeskusta ja 
kuten arvaatte, kävin kylässä työmaalla. Seinille on jo kerääntynyt monenlaista 
suihkemaalausta muilta tekijöiltä ja päätin sämplätä sekaan vähän kulttuurihistoriaa
sekä silmäniskun paikallisille. Löysin rakennuksesta autotallin jossa oli
kivan monitasoinen ja vaihteleva rakenne, josta tuli esiintymislava mieleen.


Tein version Akseli Gallen-Kallelan klassikkoteoksesta "Sammon puolustus",
jonka taiteilija maalasi vuonna 1896. Tiivistin teoksen päähenkilöihin, jotka laitoin
taistelemaan purettavasta rakennuksesta. Väinämöinen tahtoisi maalata seiniä, mutta
purkufirmaa edustava Louhi moukaroi niitä palasiksi. Toki olisi ollut hauska versioida 
koko maalaus suuremmalla väkimäärällä, mutta yössä on rajallinen määrä tunteja ja 
taskulampun valossa yksityiskohtien säätäminen olisi ollut varsin hidasta. 
Ehkä joskus palaan aiheeseen.

Wikipediasta aukesi myös alkuperäisen teoksen tausta:
"Tarinan mukaan Sammon puolustus oli tilausteos. Sen valmistuttua maalaus sijoitettiin rikkaan talon ruokasaliin, mutta palautettiin kuitenkin melko pian takaisin taiteilijalle. Syyksi kerrottiin, että talon emännän mielestä maalaus oli liian provosoiva, väkivaltainen ja värikäs katsottavaksi."

Kuva: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Sammon_puolustus.jpg
Omaa duuniani ei tarvitse palauttaa, vaikka se toki vähän provosoikin. 
Murusiksi se menee kuitenkin varmaan viikon-kahden sisällä.

Mallikuvaa netistä kaivaessani, tuli vastaan myös muita teoksen versiointeja.
Sinänsä hauska sattuma, että muutama oma esikuvani on myös sämplännyt
Sammon pelastusta enemmän tai vähemmän uskollisesti alkuperäiselle.

Kuva: f4acf1e8313dc3cbe553fdc83f11e1be.jpg
Mauri Kunnaksen versio Koirien Kalevala ilmestyi 1992 ja kirjassa 
hauveleiden aluksessa vilskettä ja vilinää riittää yksityiskohdissa valtavasti. 

Aku Ankka-piirtäjänero Don Rosa puolestaan versioi tyylikkäästi Kalevalaa 1998 ja 
tarinan mukaan inspiraation lähteinä Rosalla oli Gallen-Kallelan teosten lisäksi
myös yllä oleva Koirien Kalevala. Rosa taiteili kirjansa kanteen 
alkuperäiselle uskollisemman version pienemmällä variaatiolla.

https://kauppa.akuankka.fi/is-bin/intershop.static/WFS/SMF-AkuAnkanKauppa-Site/SMF/fi_FI/large/products/000000000001093747_1.jpg
Syvemmältä kirjan sisällä varsinaisessa tarinassa versiointi 
lähtee lapasesta ja kuva saa lisää mausteita ja mielikuvitusta, ottaen kunnolla 
etäisyyttä alkuperäisteokseen.
Kuva: http://geekgirls.fi/wp/wp-content/uploads/2015/03/Sammon-puolustus.jpg
Ensimmäisiä oman fanituksen kohteitani oli ala-asteella Elvis, joka yllättäen 
on myös näemmä taistellut Louhea vastaan. Tämän teoksen on toteuttanut
Markku Laakso vuonna 1999.

Kuva: https://www.flickr.com/photos/jodavid/7632162448
Useampiakin versioita hienosta maalauksesta löytyy googlaamalla.
 Jos Kannelmäen seinäpiirrokset kiinnostaa, käy kurkkimassa aidan raosta
 kuinka purku etenee. Joka päivä seinää kaatuu.

Loppuun vähän rankempaa Kalevala-henkistä tulkintaa, kun 
Amorphis kertoo mustasta talvipäivästä, vähän kuten nytkin loskaisen
 asfaltin keskellä. Livevideo sopii hyvin teemaan myös lavalla olevan taustakankaan 
kuvioinnin suhteen, siipiniekka sielläkin liihottaa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti